دوشنبه 17 اردیبهشت 1403  
بيشتر
فرهنگی و دانشجوئی
کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزاری کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع خانواده و رسانه در دانشگاه پیام نور بیجار به گزارش روابط عمومی دانشگاه: به همت انجمن روانشناسی و علوم تربیتی و با حضور دکتر جعفری و جمع کثیری از والدین و دانشجویان، کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوعیت خانواده و رسانه به مدت ۴ ساعت، روز دوشنبه 26/10/1401 از ساعت ۲ بعد ازظهر در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز بیجار برگزار گردید.
دکتر جعفری مدرس کارگاه ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی موبایلی این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند. این موضوع آسیب هایی را نیز در خانواده ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب در روابط خانوادگی، موجبات سست شدن بنیاد خانواده ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است.
جعفری آسیب های فضای مجازی بر خانواده را « اعتیاد اینترنتی و انزوا طلبی ، عدم نظارت والدین و دوری اعضای خانواده  از یکدیگر، فحشا و سوء استفاده جنسی و خیانت اینترنتی ، جذب شدن به ارزشهای بیگانه و بلوغ زود رس»  نام برد و به توضیح هر کدام پرداخت.
جعفری در ادامه به علل گرایش افراد به شبکه های مجازی پرداخت و ارضای نیازهای روانی، باورهای غیر منطقی و غیر سازشی، حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی، میل به محبوبیت و نوجویی و هیجان خواهی را از علل گرایش به شبکه های مجازی عنوان کرد.
وی در ادامه علت بسیاری از خشونت‌های خانواده را نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفتگوی همدلانه در بستر خانواده ذکر کرد و گفت،  تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است. و این مهم میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفتگوهای صمیمی میان اعضای خانواده.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر